Indiferent de ocupație, de vârstă sau de sarcinile de zi cu zi, cu toții căutăm diferite modalități prin care să devenim mai eficienți și să transformăm timpul, poate cea mai valoroasă resursă a noastră, într-un aliat. Află cum îți poți organiza mai bine ziua astfel încât să duci la bun sfârșit toate provocările pe care le vei întâmpina.
Cum să îți prioritizezi sarcinile în ordinea importanței
Una dintre cele mai bune metode pentru a câștiga timp este să îți prioritizezi sarcinile în ordinea importanței pe care o ocupă ele în timeline-ul zilei. Astfel, te asiguri că acorzi importanța cuvenită fiecărei sarcini, dar că nu te lași copleșit de volumul lor. Iată cum:
Dacă o sarcină este urgentă și importantă – fă acum.
Dacă o sarcină este urgentă și mai puțin importantă – deleagă altcuiva.
Dacă o sarcină este importantă, dar nu urgentă – decide când să faci.
Dacă o sarcină este mai puțin importantă și mai puțin urgentă – amână pe mai târziu.
Cum reușești să fii mai productiv?
Pentru a fi mai productivi, avem nevoie să funcționăm la capacitate cât mai bună. Ca să funcționăm la capacitatea noastră extinsă, este esențial să ne odihnim corespunzător (circa 7-8 ore/zi), să ne hidratăm suficient (~2 litri de apă/zi), să ne alimentăm sănătos (consumând cât mai multe legume și fructe), să facem mișcare fizică (minim 30 de minute/zi, fie că este vorba despre o plimbare sau altceva), să alocăm timp pentru noi ( și pentru hobby-urile, pasiunile, plăcerile noastre), dar și pentru relaxare (citit, plimbari în natură sau orice alte activități ce ne relaxează mintea și corpul).
Cum îți antrenezi productivitatea
Specialiștii în managementul timpului afirmă că succesul în organizare și prioritizare ține de crearea unui comportament dezirabil. Astfel, pentru a crea un comportament nou este necesar să creezi un antecedent nou. Dacă un antecedent se repetă suficient, el se poate transforma în comportament. Acest comportament va deveni, în timp, consecință.
Nu trebuie să fie prea complicat. Gândește-te la cât de des îți creezi obiceiuri și cum poți folosi aceeași metodă pentru a-ți crea obiceiuri sănătoase. Productivitatea se poate antrena, trebuie doar să fii perseverent.
Ce soluții poți adopta pentru prioritizarea eficientă a sarcinilor:
– fă o listă cu ce ai de făcut – îți va fi mai clar care sunt task-urile zilei.
– setează-ți prioritățile și obiectivele – în funcție de importanța lor.
– alocă-ți timpul necesar pentru fiecare obiectiv – cuantifici mai bine timpul astfel.
– împarte sarcina în sarcini mai mici dacă e mare – mental (și nu numai) devine mai ușor îndeplinirea unei sarcini mai mari dacă e împărțită în bucăți mai mici.
– fii prezent doar acolo – și nu pierde timpul pe rețelele de socializare (chiar dacă tentația poate fi mare uneori) sau altundeva.
Ia-ți pauză – când simți că ai nevoie, pentru a-ți aerisi mintea și creierul.
– caută sprijin – atunci când nu știi exact ce ai de făcut, sau întreabă pe cineva care a făcut acel lucru deja (dacă ai această variantă).
– acționează – doar așa vei reuși.
Ce înseamnă performanța și cum să o obții
Odată ce ți-ai stabilit un program cu așteptări realiste, te vei relaxa și te vei putea concentra asupra lucrurilor care contează cu adevărat. Definiția performanței ne spune că a fi performant înseamnă să duci până la capăt o sarcină într-un timp scurt și cu eficiență crescută. Cum poți obține un astfel de flow de lucru? Răspunsul stă în concentrare. Dacă te concentrezi strict pe ce ai de făcut și îți îndrepți atenția doar într-o direcție, devii mai eficient și reușești astfel să întreprinzi mai multe acțiuni cu rezultat pozitiv.
De asemenea, pentru a fi mai performant este bine să cunoști (cât mai în detaliu) tot ce ai de făcut. Sarcinile unei zilei obișnuite pot părea copleșitoare, de aceea, atunci când avem mai multe sarcini de realizat într-un timp scurt, e important să știm cât mai clar cum să facem, când să facem și ce anume să facem.
Ce este cu adevărat important de făcut sau de îndeplinit?
Pentru a stabili care sunt prioritățile tale, gândește-te la ceea ce este cu adevărat important pentru tine. Dacă ai îndoieli, îți poți crea o listă mentală de priorități pentru ziua ce va urma, în timp ce îți savurezi cafeaua de dimineață sau îți poți nota într-o agendă cum se desfășoară o zi din viața ta. În felul acesta, poți identifica ce aspecte pot fi îmbunătățite pentru a corespunde mai mult priorităților tale și care sunt acele task-uri în care trebuie să investești mai mult timp.