Gestionarea eficientă a timpului. Cum să fii mai productiv în condiții de stres

Într-un mediu din ce în ce mai competitiv și solicitant, când deciziile se iau sub presiune, este necesar să evoluăm și să devenim cât mai eficienți în tot ceea ce avem de făcut.

Timpul, ireversibil și prețios, poate fi convertit în rezultate. Cei preocupați de performanță și/sau productivitate știu că una dintre priorități pentru atingerea obiectivelor personale sau profesionale este controlul timpului. Pierderea controlului asupra acestei resurse valoroase devine un factor cauzator de stres, ceea ce poate influența negativ echilibrul psihic și productivitatea.

Timpul și modul în care el este gestionat reprezintă elemente esențiale într-un proces, alături de aptitudini, calificare, creativitate, volum de lucru, disponibilitate etc.

De asemenea, este important să reții și care sunt și alți factori de stres, ce sau cine pune presiune și cu ce scop.

Chris Robinson, profesor emerit de Economia Muncii la Universitatea din Chicago, spune că pentru a fi productiv este necesar să știi ce anume îți consumă timpul. Poate fi vorba despre:

  1. Jocuri pe calculator sau telefon
  2. Televizorul sau internetul
  3. Discuții prea lungi și ineficiente
  4. Priorități neclare 
  5. Lipsa de organizare 
  6. Amânarea sarcinilor 
  7. Nu știi să spui „Nu”

Gestionarea eficientă a timpului (managementul timpului) crește productivitatea și elimină stresul.

Iată câteva soluții pentru creșterea eficienței personale/profesionale, atingerea scopurilor și îmbunătățirea calității vieții:

          Cum să devii mai productiv?

  1. Fă din pasiune o meserie. O activitate inadecvată va aduce insatisfacție, frustrare și stres, pe când dacă ceea ce faci îți place cu adevărat, ești dispus să-ți investești cu entuziasm toate resursele în pasiune.
  1. Fă un program săptămânal și ajustează-l zilnic. Este bine să-ți fixezi obiective, să ții seama de priorități, să ai în vedere programările și timpii de deplasare sau distanțele de parcurs. Cu toate acestea, planificarea trebuie să fie rezonabilă, realistă și flexibilă, lăsând loc oportunităților, pauzelor, socializării sau altor evenimente neprevăzute, astfel încât o schimbare a circumstanțelor să nu creeze stres și contraproductivitate. Elimină pe cât mai mult posibil elementele perturbatoare.
  1. Fă un singur lucru odată. Nu încerca să rezolvi mai multe sarcini în același timp, fă lucrurile pe rând. Capacitatea de concentrare și viteza de execuție vor crește, iar rezultatele vor fi cele așteptate. Asupra unui lucru bine făcut nu trebuie să mai revii.
  1. Fă o pauză scurtă după fiecare oră de activitate intensă. Aceasta poate fi privită și ca o recompensă, dar te ajută să nu te epuizezi.
  1. Fii prezent aici și acum. Fii concentrat pe ceea ce ai de făcut, intră într-un ritm bun și nu te lăsa sustras din activitatea ta. O idee nouă poate fi notată și lăsată pentru mai târziu.
  1. Alternează ritmul. Rutina poate fi evitată prin alternarea ritmului activităților. După o sarcină dificilă poate fi aleasă una mai ușoară.
  1. Aliniază-ți acțiunile cu atitudinile și cu obiectivele. Fiecare obiectiv propus poate fi atins prin analiză, planificare și printr-un proces personal ce trebuie să se potrivească stilului tău și circumstanțelor.

Cum să gestionezi mai bine timpul?

  1. Dormi îndeajuns pentru a avea energia necesară activităților zilnice. În timpul somnului, organismul se recuperează, celulele se regenerează. 7- 8 ore de somn pe noapte sunt de ajuns pentru a fi în formă maximă a doua zi. Excesul sau privarea de somn pot fi mai grave decât o stare de oboseală resimțită a doua zi.
  1. Fă ceva în fiecare zi în direcția visului tău. Visurile au nevoie de energie, entuziasm și determinare pentru a putea fi atinse. Fiecare realizare pornește de la un vis. Îți imaginezi ceva, apoi faci un plan, după care acționezi în sensul dorit. Timpul investit în acțiuni care să te apropie de împlinirea visului este timp câștigat; alocă zilnic timp pentru visul tău!
  1. Trezește-te dimineața și organizează-ți orele de muncă. Planifică lucrurile care cer capacitate mentală intensă dimineața, atunci când știi că ai mai multă energie și eficiență. Lasă ce este simplu și ușor pentru mai târziu, când scade capacitatea de concentrare.
  1. Elimină timpii morți sau întreruperile. Analizează momentele în care nici nu te odihnești, nici nu faci ceva plăcut și nici nu dai randament. Încearcă să le elimini sau planifică pauze.
  1. Stabilește-ți obiectivele și delimitează-le în timp. Creează pași de acțiune, stabilește termene limită realiste pentru fiecare și respectă-le pentru a-ți atinge obiectivele.
  1. Programează fiecare acțiune/activitate:
    1. Notează ce ai de realizat, activitățile și programările
    2. Stabilește durata fiecărei activități
    3. Anticipează și ajustează, fii flexibil, lasă timp și pentru evenimente neprevăzute
    4. Elimină, scurtează sau deleagă pe altcineva să facă ceea ce nu este necesar să faci tu
    5. Verifică ceea ce s-a făcut
  1. Stabilește-ți prioritățile. Pune în prim-plan lucrurile foarte importante sau urgente, fă estimări corecte asupra timpului alocat pentru ele. Prioritizarea se face pentru a ține minte datele diferitelor sarcini, proiecte, evenimente etc.
  1. Începe ziua într-un mod pozitiv. Fă exerciții de respirație, ascultă ceva care te binedispune, fă exerciții de meditație sau yoga.
  1. Fă-ți programare cu tine însuți. Alocă-ți timp ca și când ai avea întâlnire cu o persoană foarte importantă; dă-ți premii când îți atingi scopul astfel încât să te apreciezi și să te valorizezi; găsește-ți momente de liniște.
  1. Fii selectiv cu ceea ce îți asumi. Fă-ți un obicei din a te întreba dacă ești persoana cea mai potrivită pentru sarcina respectivă; învață să spui „nu”.

Citește si: